klik bawah utk senarai blog gay melayu

Searching...

Gay Insaf Join Tabligh

4:36 AM
Seorang hamba Allah telah leave komen kat entry aku, Ya Allah aku nak kahwin.

Beliau recommend kat gay semua supaya join tabligh untuk hilangkan rasa gay tersebut.

Well kat sini aku nak cakap (just cakap) aku pun pernah ikut tabligh.


Ok.seronok tak tabligh?
Act I don't know what is the most suitable word nak cakap tapi aku boleh gurantee yang tabligh ni bukanlah macam yang korang pernah pikirkan sebelum ni.
Yelah nama pon dah tabligh kan? so mesti korang semua terbayang lelaki yang kusut masai,dengai janggut yang panjang tak terurus, bercelak hitam, muka garang, terdiri daripada ustaz or geng pondok or yang sealiran dengannya.

pierre andre pon join tabligh jgak la

Well kat sini aku nak beritau semua realiti pasal tabligh.

1. Tabligh bukan terdiri daripada ustaz, malah terdiri daripada golongan pofessional.

Sepanjang aku keluar g jemaah (1 hari je sebab kami student) bilangan ustaz yang join tabligh ni sangatlah sedikit kalau nak dibandingka dengan golongan professional. kebanyakkan yang aku jumpa ialah engineer,doktor,akauntan malah ada yang kerja ngan bank negara, and of course most of them bukan berpendidikan sekolah agama macam aku ni,,huhu,


Aku rasa rasional perkara ini berlaku ialah kebanyakkan abeng2 ustad kite kan grad dari Jordan or Mesir, so that's why dorang tak join tabligh. Coz tabligh asal dari India/Pakistan. And tabligh setahu aku tak berkembang kat negara Arab.

2. Tabligh menakutkan!!

Ye lah kalau tak biasa memang la takut. Mata pakai celak kot,macam dak2 gothic hehe.

Tapi itulah sunnah. 

Tapi dorang ni selalu senyum tapi sebab mindset korang, orang tabligh nampak camgarang.



3.Tabligh bukan baik sangat pun,sanggup tinggal anak bini tanpa nafkah

Ni satu lagi persepsi salah sal tabligh. Act golongan yang join tabligh ni bukan semua yang baik. Tujuan utama join tabligh adalah untuk didik diri supaya menjadi lebih baik.



Pasal tinggal keluarga plak, setahu aku tabligh ni ada sisitem di mana akan ada wakil wanita yang take care pasal keluarga seseorang yang keluar tabligh. Kalau ada yang still tinggal tanpa nafkah, tu mungkin kes terpencil la kot.

ok, tu je la kot untuk kali nih. Nanti aku citer plak pasal pengalaman aku join tabligh ok?

dengar citer Fahrin Ahmad pon join tabligh jgak

p/s : baru lepas frust exam TT

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...